KRUS – Zgłoszenie wypadku

Wypadek przy pracy rolniczej zgłaszamy do KRUS jak najwcześniej, bez zbędnej zwłoki.

UWAGA!
Późne zgłoszenie wypadku i związany z tym brak możliwości ustalenia jego okoliczności, mogą skutkować odmową prawa do jednorazowego odszkodowania z tytułu uszczerbku na zdrowiu lub śmierci wskutek wypadku.
Szczegółowe informacje na temat wypadków przy pracy rolniczej są dostępne w Placówkach Terenowych KRUS i Oddziale Regionalnym KRUS Warszawa oraz na stronie: https://www.gov.pl/web/krus/wypadki-przy-pracy-rolniczej

ZASADY ZGŁASZANIA WYPADKU

Zgłoszenia wypadku może dokonać poszkodowany lub inna osoba:

  • bezpośrednio w siedzibie KRUS,
  • za pośrednictwem poczty,
  • telefonicznie,
  • pocztą elektroniczną,
  • poprzez platformę ePUAP lub eKRUS.

Jakie zdarzenie kwalifikowane jest jako wypadek przy pracy rolniczej?

W rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników, za wypadek przy pracy rolniczej uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej albo pozostających w związku z wykonywaniem tych czynności:

  1. na terenie gospodarstwa rolnego, które ubezpieczony prowadzi lub w którym stale pracuje, albo na terenie gospodarstwa domowego bezpośrednio związanego z tym gospodarstwem rolnym lub
  2. w drodze ubezpieczonego z mieszkania do gospodarstwa rolnego, o którym mowa w pkt 1, albo w drodze powrotnej, lub
  3. podczas wykonywania poza terenem gospodarstwa rolnego, o którym mowa w pkt 1, zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej albo w związku z wykonywaniem tych czynności, lub
  4. w drodze do miejsca wykonywania czynności, o których mowa w pkt. 3 albo w drodze powrotnej.

O czym trzeba pamiętać zgłaszając wypadek?

Osoba poszkodowana lub inna zgłaszająca wypadek powinna w szczególności:

  • zabezpieczyć w miarę możliwości miejsce i przedmioty związane z wypadkiem,
  • udostępnić pracownikowi KRUS miejsce wypadku i przedmioty z nim związane,
  • wskazać świadków wypadku,
  • zgromadzić i dostarczyć posiadaną dokumentację leczenia,
  • udzielić pełnej informacji i wszechstronnej pomocy pracownikowi KRUS, upoważnionemu do prowadzenia postępowania dowodowego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.

Gdzie zgłosić wypadek?

Wypadek przy pracy należy zgłosić do Placówki Terenowej KRUS,
w której poszkodowany jest ubezpieczony, lub za pomocą portalu eKRUS
https://www.ekrus.gov.pl/p4b-web/index.html

Dane kontaktowe Placówek Terenowych KRUS
i Oddziału Regionalnego KRUS Warszawa dostępne są na stronie:
www.gov.pl/web/krus/adresy-or-i-pt2